Waarom wij de Black Friday-gekte de rug toe keren (en hopen dat jij met ons mee doet)
Vrijdag 29 november is het weer zo ver: de jaarlijkse Black Friday sales staan voor deur. En hoewel wij iedereen altijd graag met open armen ontvangen, keren we Black Friday kordaat de rug toe. Wij zeggen resoluut neen tegen die shopping extravaganza, en dit is waarom.
Overgewaaid uit Amerika maar ondertussen ook stevig ingeburgerd bij ons: op Black Friday slaan de kortingen ons langs alle kanten om de oren. Winkels worden op de vrijdag voor Thanksgiving (letterlijk) platgelopen om afgeprijsde items aan de haak te slaan, tegen beter weten in.
Initiatieven als deze maken van consumeren iets vermakelijks, een competitie onder het mom van omtertmeest-omtertmooist. Een stimulans om toch net dat ene kerstcadeau extra in te slaan.
Wie betaalt (niet)?
‘Winkels doen toch goede zaken tijdens zo’n dagen?’, denkt men. 'Ik mijn deal, de winkel zijn winst.' Win-win, lijkt het. Maar achter de schermen is er altijd iemand die de prijs betaalt. Retailers moeten inboeten aan inkomsten, waardoor ook de producenten onder druk komen te staan.
Want door steeds vaker koopjesdagen te organiseren, zijn deze laatsten als maar vaker genoodzaakt hun producten aan afslagprijzen te verkopen aan de handelaars – een vicieuze cirkel waar die ene speler maar moeilijk uitklimt. En daarom is het hoogtijd om de spelregels te veranderen.
Geen woorden maar daden
En dat houdt meer in dan van tijd tot tijd met dure woorden als duurzaamheid, biologisch of eerlijk te smijten – iets waar menig grootketen geen graten in ziet. Want fast fashion bedrijven zien nog steeds graag zoveel mogelijk, zo snel mogelijk over de toonbank glijden - drie keer raden ten koste van wie. Dat klinkt als een duet met wel erg valse noten in het refrein.
En dat gaat ons petje te boven. Terwijl de consument met woorden wordt aangemoedigd tot een duurzame, bewuste levensstijl, wordt hij met acties als mid season sales en Black Friday aangezet tot alsmaar meer aankopen van producten die hij - eerlijk - eigenlijk niet nodig heeft.
Is retail dood?
Je hoort het wel vaker: ‘retail is dood, de lokale handelaars sluiten een voor een de boeken.’ Er zijn nochtans veel jonge ondernemers die enorm hard werken - en er in slagen - om hun zaak overeind te houden. Maar het verbaast ons ook niet dat er aan de andere kant veel lokale handelaars bezwijken onder de enorme druk die de consumptiemaatschappij hen oplegt door voortdurende mid season sales en acties als Black Friday. Op die manier is het vechten om te overleven en helaas is niet iedereen daar tegen opgewassen.
Maar dood? Zeker en vast niet. Hoewel er nog heel wat werk is aan de kledingindustrie, zijn er ook heel wat labels en handelaars die wél in het duurzame verhaal stappen. En minstens zo belangrijk: ook jullie consumenten stappen er mee in. Want vergeet niet: als de vraag van de consument verandert, zal het aanbod niet achterblijven.
Make Friday Green Again
En daarom roepen sustainable fashion labels en zelfstandigen op om niet in de Black Friday-mallemolen mee te draaien en de krachten te bundelen onder het motto ‘Make Friday Green Again’. En wij trekken met volle overtuiging aan hetzelfde groene zeel.
Want creatieve, duurzame producten hebben nu eenmaal hun prijs – een eerlijke, correcte prijs. Misschien moeten we wat vaker stilstaan bij de waarde van producten, en onszelf afvragen of we al die kortingen eigenlijk wel nodig hebben? Willen we niet liever een spil zijn in een eerlijke, duurzame, lokale consumptiemaatschappij waar iedere speler dezelfde spelregels volgt? Wij zeggen volmondig ja!
Christmas shopping done sustainable
Black Friday geeft het startschot van de kerstinkopen. Begrijp ons niet verkeerd, ook wij vinden de feestdagen een heerlijke periode, en pakjes kopen hoort daar uiteraard bij.
Maar in plaats op te gaan in de soldengekte, hopen we dat er meer wordt stilgestaan bij het verhaal achter die cadeautjes. Wie heeft ze geproduceerd? Werden zij daar eerlijk voor vergoed? En in welke omstandigheden moeten zij werken? Schaadt dat proces onze planeet?
Daarom zeggen wij resoluut neen tegen Black Friday en ja tegen sustainable shopping. Je zal bij ons geen mid season sales vinden. Wat je deze vrijdag bij ons wél zal vinden is een XL-portie gezelligheid tijdens de late night shopping tot 22h, hapjes en drankjes inclusief. Want we willen jullie graag bedanken voor jullie vertrouwen in Harvest Club. Zonder jullie maken we niet het verschil dat we nu al kunnen maken.
It’s time for a #fashionrevolution ! Let ethical be the new black.