zo is mijn fair fashion winkel tot stand gekomen
In het hartje van Leuven, achter een kleurrijke vitrine vol planten, vind je HARVEST CLUB: De fair fashion winkel van Stefanie Vereecken. 'Ik werk voornamelijk samen met labels die nauw aansluiten bij mijn filosofie: eerlijke handel voor kwaliteitsvolle producten.'
In de fair fashionwinkel van Stefanie kan je niet enkel voor terecht voor kleding, maar je ook decoratie en cosmetica met een eerlijk productieproces kan je er vinden. Ze probeert een zo breed mogelijk gamma aan te bieden, ook in prijsklasse. 'Leuven is een jonge stad, ik wil voor iedereen toegankelijk blijven.' Wij brachten haar winkel een bezoekje en gingen er de ecologische sfeer opsnuiven.
Je bent geschiedkundige van opleiding. Waarom heb je uiteindelijk toch je zinnen gezet op duurzame mode?
Stefanie Vereecken: 'Daar zijn twee redenen voor. Ik verdiep mij al langere tijd in ecologische, gezonde voeding en op een bepaald moment trok ik die lijn door naar kledij. Ik kocht vroeger voornamelijk kleren in grote ketens en op een dag bedacht ik mij: 'waar zijn we eigenlijk mee bezig?' Ik kwam toen ook geregeld in Nederland, en daar staan ze toch al een pak verder dan wij wat betreft eerlijke mode. Toen wist ik het: hoe we nu bezig zijn, dat klopt niet. Ik wilde het van het begin anders doen: tonen dat het ook anders kan. Zo is mijn winkel tot stand gekomen.'
'Daarnaast kwam het idee ook voort uit mijn vorige job. Ik heb 15 jaar lang in Egypte gewerkt, en wat je daar ziet is niet te geloven. Dat land is zo vervuild. Kinderen spelen op straat gewoon op het afval. In het dorp waar ik woonde, stroomde er een kanaal, maar van water was er weinig te bespeuren: het enige dat je zag was rotzooi en puin. Ook de eetgewoontes ginder spreken boekdelen. Er is geen geld voor groenten, dus kopen ze maar chips en cola, want dat is goedkoop. Die taferelen hebben me een beetje met verstomming geslagen, waardoor ik meer en meer begon na te denken over een duurzame, ecologische levensstijl.'
'Ik ben twee keer ernstig ziek geweest, waardoor ik mijn job in Egypte moest opgeven. Terug in België wilde ik het over een andere boeg gooien, en de keuze voor mode was snel gemaakt. Al wilde ik het van het begin anders doen: tonen dat het ook anders kan. En zo is mijn winkel tot stand gekomen.'
Waar kijk je naar voor je een samenwerking aangaat met een bepaald merk?
Vereecken: 'Het is belangrijk dat ze mooi passen binnen mijn filosofie van eerlijke productie. Zo verkoop ik bijvoorbeeld skin care producten van Cîme en Rainpharma, twee Belgische cosmeticamerken met natuurlijke ingrediënten. Bij mijn kleren is het heel uiteenlopend: of die nu in België, Europa of Afrika geproduceerd worden, zolang ze maar een eerlijk beleid voeren. Zo heb ik bijvoorbeeld puur Belgische stuks van An Buermans, maar ook lijnen van People Tree of Studio Jux die geproduceerd worden in landen als Nepal of Bangladesh. Daar stellen mensen zich soms vragen bij. Ik heb bijvoorbeeld handtassen die eerlijk gefabriceerd worden in China. Maar als ze dan made in China lezen, gaat er onmiddellijk een alarmbel af. Terwijl je niet alles zwart-wit mag zien: soms gaat er wél een positief verhaal achter schuil.'
Hoe controleer je of de merken echt zo duurzaam zijn als ze zelf zeggen?
Vereecken: 'Fair fashion-merken kunnen bijvoorbeeld het GOTS-label toegekend krijgen. Van die merken weet je dan wel dat ze correct handelen. Het probleem is dat je zo'n label natuurlijk niet zomaar krijgt. En kleine organisaties hebben vaak de middelen nog niet, al doen ze hun uiterste best om in die richting te groeien. Dan moet je voor een groot stuk steunen op vertrouwen. Zo heb ik bijvoorbeeld kledingstukken van Afriek. Zij werken niet met ecologische materialen, maar doen wel aan fair trade in Oeganda. Ze geven lokale tailors een kans om door te groeien. En met hen zit ik geregeld rond de tafel: wij spreken elkaar face-to-face, zo blijf ik goed op de hoogte van hun bezigheden in Afrika.'
Komen jouw klanten specifiek voor het fair fashion-verhaal?
Vereecken: 'Er komen zeker mensen over de vloer voor het duurzame aspect, maar ik heb ook klanten die bijvoorbeeld aangetrokken door de kleurrijke vitrine. Ik las onlangs een artikel over het schoenenmerk Veja.
Zij vertelden dat ze zich.. (lees artikel verder..)